torsdag 17 december 2009

Brända mandlar - onyttigt, men åh så gott!

Igår var det som sagt dags för julgodisbak och innan dagen var slut hann jag med att göra brända mandlar också. Har lagt dem i påsar av cellofan som några utvalda personer (de som har ätit extra många pepparkakor!) ska få i julklapp. Receptet hittade jag på Coop. Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att först ta upp mandlarna och sen hälla i karamellfärg för att återigen lägga i mandlarna. Det borde gå att fixa allt på samma gång. Jag följde i alla fall receptet och det gick bra, även om det var lite svårare att få sockret att stelna andra gången.

Brända mandlar
1,5 dl socker
0,5 dl + 2 msk vatten
100 g sötmandel
ca 1 krm röd karamellfärg

Koka upp socker och 0,5 dl vatten under omrörning i en stekpanna, (gärna gjutjärn ca 26 cm i diameter), så att hela ytan bubblar. Koka sedan 1 minut till. Lägg i mandeln och låt den koka under omrörning tills det börjar knäppa i den, ca 1 minut.

Ta pannan från värmen och rör kraftigt tills det socker som inte fastnat på mandeln smulat sig i botten. Plocka upp mandeln på ett fat.

Häll 2 msk vatten och karamellfärg i stekpannan och låt det koka under omrörning till sockret smält igen (det kommer att finnas små klumpar kvar). Lägg i mandeln igen, ta pannan från värmen och rör kraftigt tills mandlarna lossar från varandra och har en skorpa av rött socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...