fredag 19 mars 2010

Baka baka kaka

Jag har bakat kakor! Var ju tvungen att inviga min nya kakbok och fann då ett smaskigt recept med massa choklad, både vit och vanlig. Gjorde dock om receptet lite, då jag tyckte att det var lite för mycket av både kakao och socker.


Det här behöver du:
2,5 dl vetemjöl
knappt 1 dl kakao
3 krm bikarbonat
2 krm bakpulver
1 krm salt
125 gram osaltat smör, rumstempererat
1,5 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
100 gram hackad ljus choklad
100 gram hackad vit choklad

Så här gör du:
Värm ugnen till 150 grader. Blanda de torra ingredienserna  och lägg därefter i smör och ägg. Tillsätt till sist den hackade chokladen (jag hackade den väldigt grovt så att bitarna finns kvar även efter gräddningen).

Klicka ut smeten på bakplåtspapper med cirka 5 cm mellanrum. Grädda i 12-15 minuter och låt kakorna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...