söndag 27 juni 2010

Hovets tårta

Mamma & pappa har hjälpt mig otroligt mycket i samband med flytten. Som tack ville jag göra nåt som jag visste att de skulle uppskatta. Lättaste vägen är ju som bekant via magen! Jag bakade därför en tårta, en av mina favoriter faktiskt. När jag var klar skrev jag "Tack" på, men det hann dessvärre flyta ut innan tårtan nådde mottagaren...


Hovets tårta
Maränger:
8 äggvitor
5 dl socker
8 dl vårgårdaris (puffat ris)

Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa i sockret (obs! Ej för länge!). Rör i vårgårdariset. Bred ut massan på två plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 50 minuter, 150 grader.

Kräm:
2 dl mjölk
4 msk kakao
4 msk vetemjöl
60 g smör eller margarin
4 äggulor
2 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker

Koka mjölk, kakao och vetemjöl till en fast massa. Rör hela tiden. Ta bort kastrullen från värmen och rör i äggulorna. Koka upp och rör om under tiden. Ta bort från värmen och rör i smör, florsocker och vaniljsocker. Ställ ev. in krämen i kylskåpet en stund så att den stelnar - då rinner det inte ut så mycket över marängbottnens kanter.

Bred ut krämen över den ena marängbottnen. Vispa grädde (4-5 dl) och bred ut ovanpå krämen. Lägg på den andra bottnen och ställ in i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...