lördag 12 juni 2010

Rårörd rabarbersaft

Nu har jag börjat komma iordning i lägenheten, vilket förhoppningsvis kan resultera i lite fler inlägg än under senaste veckan. Igår satte jag igång med min rabarbersaft som nu ska stå och gotta till sig i två dagar. Tänkte hälla upp det i fina flaskor när det är klart, bild på slutresultatet kommer såklart! Delar också med mig av receptet, så att fler kan känna sig som hemmafruar :)


Rårörd rabarbersaft, ca 5 liter
3 kg rabarber
2 citroner
3,25 liter kokande vatten
2 kg socker
30 gram citronsyra (2,5 msk)
1 krm natriumbensoat

Skölj rabarbern och skär den i bitar. Skär citronerna i skivor. Varva rabarber och citroner i en rymlig rostfri bunke. Slå över det kokande vattnet. Låt stå i två dygn och sila sedan ifrån.

Rör ner sockret lite i taget och tillsätt citronsyra och natriumbensoat. Rör noga tills allt socker lösts. Tappa upp på flaskor. Saften kan förvaras i kylskåp i ca två veckor, men kan med fördel frysas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...