måndag 16 augusti 2010

Blåbärspajer i miniformat

I lördags kom min syster på besök! Den här gången hade hon inte sina småttingar med sig, vilket innebar att vi kunde ha en väldigt trevlig syskonträff utan avbrott i våra givande diskussioner. Passade på att bjuda henne på lite blåbärspaj och lät henne inte hjälpa till med något. Hon fick med andra ord lite uppassning i lördags, det kunde hon nog behöva!

Då jag inte hade några små ugnsfasta formar fick jag använda min muffinsplåt där jag helt enkelt tryckte ut lite pajdeg och sedan fyllde på med blåbärssmeten. De blev väldigt goda och jag delar därför med mig av receptet:



Blåbärspajer, ca 5 portioner
Pajdeg:
60 g smör eller margarin
1,5 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
1 msk socker
0,5 krm salt

Smält matfettet i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör i mjölet blandat med bakpulver, socker och salt. Rör ihop till en deg.

0,5 liter blåbär
0,5 dl socker
0,5 msk potatismjöl

Tryck ut degen i muffinsplåten. Blanda därefter blåbären med sockret och potatismjölet och häll i röran i pajskalen. Grädda pajerna mitt i ugnen i 200 grader, ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...