fredag 26 november 2010

Virkade tofflor - gratis mönster!

För några dagar sedan publicerade jag en bild på mina innetofflor som äntligen blivit klara. Då jag har fått förfrågan om mönstret bestämde jag mig för att publicera det här på bloggen. Just de här tofflorna passar till strl 38-39, men man kan säkert ändra lite i mönstret om man vill ha dem större eller mindre.

Virkade tofflor
Virknål: 7

Lägg upp 3 lm och gör en ring med en sm.
V1: Virka 8 fm omkring ringen.
V2: Virka 2 fm i varje m med nedtag i den bakre maskbågarna (16 m)
V3-4: Virka 16 fm.
V 5: Virka 2 fm i varannan  fm (24 m)

Virka med nedtag genom båda maskbågarna fram och tillbaka i 13 v och vänd varje v med 1 lm. Virka 3 sm, 16 fm. Vänd. Virka 14 fm fram och tillbaka i sammanlagt 10 v. Vik toffeln dubbel och virka 6 fm genom dubbla stycken. Tag av garnet.

Virka den andra toffeln likadant. Sy en hälla i den ena sidan av toffeln och en knapp i den andra (alt. kan man ha snörning istället för knappar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...