måndag 13 december 2010

Husmoderns fudge

Igår nämnde jag att jag fyndat ett par gamla nummer av Husmodern, bland annat ett julnummer från år 1934. I tidningen hittade jag ett recept på fudge som jag har provat att göra. De blev väldigt smarriga!


Jag har moderniserat receptet lite och då blev det som följer:

Fudge
2,5 dl matlagningsgrädde
5 dl socker
1 msk smör
100 g mörk blockchoklad

Blanda grädde och socker i en kastrull och låt det bli riktigt varmt. Tillsätt blockchokladen. Tillsätt smöret när blandningen kokar. Låt fudgen puttra på svag värme tills den klarar kulprovet (Häll några droppar i kallt vatten. När fudgen stelnar i vattnet är den klar). När fudgen kokat klart vispar du lätt en stund så att blandningen svalnar något. Häll sedan upp den på bakplåtspapper där den får stelna innan den skärs i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...