torsdag 30 december 2010

Sparrissoppa

Nu har jag bestämt vad jag ska laga för mat imorgon! Förra året fick vi en fantastiskt god sparrissoppa till förrätt, så det har jag bestämt mig för att pröva på. Per Morberg har knåpat ihop ett recept som verkar vara både lätt och välsmakande:

Bild och recept lånat från recept.nu

Till 6 personer behöver du:
500 g grön sparris
5 st schalottenlökar
5 dl vispgrädde
5 dl kycklingbuljong
1 dl vittvin
salt
peppar

Gör så här:
1. Skala sparrisen och skär upp i 1 centimeter långa bitar. Lämna gärna topparna oskurna. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna och topparna i 2-3 minuter. Häll sedan bort vattnet.
2. Skala och hacka löken och fräs lätt i en kastrull. Häll över vinet och buljongen samt grädden och koka upp.
3. Lägg sedan sparrisen i gräddsåsen (utom knopparna som skall vara garnityr). Låt koka i 10 minuter och kör sedan i mixer.
4. Smaka av med salt och peppar. Servera i soppskålar med sparrisknopparna som garnityr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...