lördag 19 februari 2011

Gör egna blockljus!

Ungefär en gång om året brukar jag ha samlat på mig så pass mycket ljusstumpar att jag kan göra några nya blockljus. I år hade jag inga bra formar att använda, men fick låna en som mamma hade köpt i nån hobbyaffär. Då jag bara hade en fick den stelna i frysen innan jag kunde påbörja nästa...Kommande år ska jag se till att ha sparat lämpliga plastburkar att använda!




Om du också vill göra egna ljus gör du så här:
1. Fyll en kastrull med vatten och låt det sjuda.
2. Sätt en konservburk i vattnet och lägg i stearinstumparna i den.
3. Gör ett hål i botten på en plastburk som du vill använda som form. Dra igenom vekgarnet genom hålet och fäst det i en blompinne (eller liknande) som du lägger tvärs över burken, längst upp. Vill man undvika att stearinet rinner ut ur hålet längst ner kan man ställa plastburken i vattenbad, då stelnar stearinet lite fortare.
4. När stearinet smält häller du i det i burkarna och låter det stelna. Vill man slippa få med en massa vekar och annat skräp i ljuset kan man hälla stearinet genom en sil.
5. Låt stelna och avlägsna sedan ljuset från plastbehållaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...