torsdag 10 mars 2011

Kloka hem

Igår var jag på en föreläsning som handlade om hållbar design. Mycket intressant! Det pratades bland annat om hur man bäst inreder så att man får det precis som man vill och därmed kan behålla inredningen längre = klimatsmart. En inredningsarkitekt förklarade hur man kan tänka när man ska inreda ett rum. Hur påverkar ljus, färger och material miljön vi vistas i? Hon tog upp en hel del intressanta saker som jag inte tänkt så mycket på själv. Väljer man en väldigt steril inredning med glatta ytor och stengolv så bli ljudnivån en helt annan än om man istället använder sig av lite ruggade, ojämna ytor och trä. Det har jag aldrig reflekterat över, men det låter ju väldigt logiskt!

På föreläsningen pratade också en kvinna om hållbara material, till exempel tyger. Hon hade varit i Peru och pratat med bomullsodlare, en som odlade på koventionellt sätt och en som odlade ekologiskt. Den ekologiska odlaren berättade hur mycket bättre han och hans familj bodde och hur skönt det var att slippa alla dyra och ohälsosamma bekämpningsmedel. Jag ska tänka på dem när jag köper tyg och kläder nästa gång!

Vi fick också bläddra i några tidningar, bland annat Kloka hem. Den hade jag aldrig hört talas om tidigare, men jag bläddrade ltie och insåg att den verkade riktigt bra! Så här beskrivs tidningen:

Kloka hem är Sveriges första och enda inredningstidning med eko-fokus. Vi förenar det klimatsmarta med det vackra och senaste inom miljövänlig inredning och design. Vi tipsar om hur du tar vara på och återanvänder prylarna du redan har och visar vägen till shopping som är både hållbar och njutbar. Det är i Kloka hem du först hör talas om innovationerna som ger villan eller bostadsrättsföreningen klimatsmart energi från sol, vind, vatten och ved samtidigt som du drastiskt sänker dina energikostnader. Allt presenterat på ett lättillgängligt och lustfyllt sätt. Kloka hem är en tidning med inspiration för alla som bor och utkommer med sex fullspäckade nummer om året. Utkommer med 6 nummer per år. Tidningen är på svenska.

Jag funderar allvarligt på att börja prenumerera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...