onsdag 8 juni 2011

Mmm som i müsli!

Igår prövade jag att för första gången göra egen müsli. Hittade lite olika recept på nätet, men då jag visste på ett ungefär vad jag ville ha i bestämde jag mig för att göra en egen blandning. Oj vad gott det blev! Lite krispigt liksom. Ah, ni vill också testa? Här är receptet!


Lillstrumpans jättegoda müsli
5 dl havregryn
1 dl solrosfrön (osaltade)
1 dl krossade linfrön
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
50 g valnötter
3 msk honung
1 1/4 dl vatten
2 msk olja
1/2 dl gojibär
1/2 dl tranbär

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg havregryn, solrosfrön, linfrön, pumpakärnor, sesamfrön och valnötter i en långpanna. Blanda honung med vatten och olja. Häll honungsblandningen över müsliblandningen och rör om ordentligt. Rosta i ugnen i cirka 30 min. Obs! Rör om ofta, minst var tionde minut. Akta så att müslin inte blir bränd. Låt blandningen svalna och lägg till sist i gojibär och tranbär.

1 kommentar:

  1. Den ser riktigt god och nyttig ut, får jag prova mig på att göra någon dag :)

    Nu har jag lagt upp mönstret till Junigrisen, hoppas att du får en riktigt trevlig virkstund och en häftig gris på köpet! ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...