tisdag 12 februari 2013

Symötestisdag - Virkad mössa med rosett

Då jag hde lyckats försnilla min enda svarta mössa var jag tvungen att sticka en ny. Ull är bra, tänkte jag och bestämde mig för att virka en ny av isländskt ullgarn (om någon missat det så är det numera mitt absoluta favoritgarn). Tidigare hade jag bara använt mig av Léttlopi, men det finns ett som är dubbelt så tjockt. Det heter Álafosslopi. Tyvärr visade det sig inte vara helt kolsvart, men jag gillar det ändå.

Det är inte det minsta svårt att virka en mössa på frihand. Det är bara att börja med 6 lm och sluta dem till en ring. Sedan ökar man sex maskor varje varv tills arbetet är så stort att man kan börja virka utan ökningar. Då är det bara att fortsätta virka runt tills mössan är så lång man vill ha den.


 För att piffa till mössan lite bestämde jag mig för att göra en rosett (på den borttappade mössan hade jag en blomma, men jag ville variera mig lite). Ett finfint mönster på rosett finns hos mest virkat. Till den skulle man egentligen använda mycket tunnare garn än vad jag hade, men jag kollade hur hon hade gjort och sedan freestylade jag lite. Efter några försök blev det bra!

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig mössa/ Tyglina

    SvaraRadera
  2. Vad sugen jag blir på att testa att virka en mössa. Snygg!

    SvaraRadera
  3. Jättefin. Jag har också virkat den rosetten men det blev flugor av dem.

    SvaraRadera
  4. fin mössa! jag gillar speciellt rosetten.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...