lördag 9 november 2013

Julloppisfyndat

Idag har jag varit ute på loppisturné i Falkenberg. Jag fyndade en hel massa fint! Första stoppet var på hembygdsföreningens julmarknad. Där hittade jag ett par gamla biblar vars sidor jag tänkte använda till pyssel av olika slag. Ett annat fynd var en mellanstor julbock (ej på bild) som kommer att göra sig fint under min lilla gran i jul.


Till jul kommer jag även ha möjlighet att baka struvor, då jag äntligen sprang på ett struvjärn! Jag har bara bakat det en gång tidigare och då lånade jag farmors struvjärn. Nästa gång ska jag akta mig för att göra dubbel sats – smeten räckte nämligen betydligt längre än vad jag hade räknat med. Det tog en hel eftermiddag!


Nästa stopp var Brohjälpen och där hittade jag äntligen ett gäng gamla trägalgar från olika butiker i västsverige. Jag tycker de är mycket finare än plastgalgar så från och med nu kommer jag att försöka fasa ut alla gamla fula galgar som hänger i garderoben.


På Brohjälpen hittade jag också en gammal efterrättsbok från  1950. Namnen på bakverken är inte alltid politiskt korrekta – för 63 år sedan var det tydligen helt okej att bjuda väninnorna på Negeräpplen. I övrigt kan man hitta en hel del fantasifulla namn också. Vad sägs om Kärleksbrev, Brudar med slöja, Flugsvampar eller Trollgott?


Sista stoppet var på Kupan. Där var tokmycket folk men trots det lyckades jag fynda en del. En hel påse med halmfigurer kostade en ynka tia! Jag hittade också en väldigt söt liten tomte från 60-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...