fredag 6 mars 2015

Kanelknäcke

I min telefon hade jag sparat ett recept på kanelknäcke som jag bestämde mig för att provbaka idag. Det var väldigt enkelt att göra och smakar riktigt bra. Mina kakor blev ganska oregelbundna, men det ska ju synas att det är hemmagjort... 

Kanelknäckebröd

20 g jäst
4 dl fingervarmt vatten (37 grader)
1 msk honung
1 tsk havssalt
1/2-1 msk kanel
3 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt honung, salt och kanel. Arbeta i rågmjölet och vetemjölet. Låt jäsa under duk en timme. Dela degen i åtta delar och kavla ut till tunna kakor. Vid utbakningen behövs rejält med mjöl, snåla inte med det. Man kan med fördel använda en rutmönstrad kavel på slutet för att få ett fint mönster, eller nagga kakorna med en gaffel. Grädda på mjölad plåt i 200 grader i cirka 10-15 minuter. Kakorna ska bli hårda men inte för bruna. Låt svalna på galler. Bryt i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...