fredag 17 april 2015

Påslakan av överlakan

Det finns säkert fler än jag som har ärvt gamla överlakan men inte vet vad man ska göra med dem. Jag bestämde mig för att sy påslakan! Tyvärr var bredden på mitt överlakan inte detsamma som standarden för dagens påslakan, men jag löste det genom att sy i kilar på sidorna.


Antingen kan man använda sig av flera överlakan eller så gör man som jag och använder ett ituklippt påslakan (som ju då kan användas till två uppsättningar). Det går säkert också bra att köpa metervara av nåt tyg man tycker om förutsatt att bredden är tillräcklig.


För att monogrammet skulle komma på rätt håll vek jag över överlakanet precis som det är tänkt att man ska göra. Längst ner blev det lite tyg över på påslakanet men istället för att klippa av det vek jag in det och satte dit knappar. På så sätt hålls täcket kvar lite bättre i påslakanet.

TAJ står för Tekla och Alfred Johansson, det vill säga min mormors mor och far. Det känns fint att kunna använda lakanen, de är ju så vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...