fredag 6 november 2009

Ljus!

Under året har jag samlat ihop lite stumpar från halvutbrunna ljus, så igår smälte jag ner alltihop och gjorde några nya. Jag gjorde det inte på grund av snålhet, som vissa verkar tro, utan för att jag tycker det är kul. Vekgarn för blockljus köpte jag på Panduro (förpackningen var enorm, så den kommer förmodligen räcka i flera år). Tyvärr hade jag inte så många roliga färger på stearinet, så de flesta blev grå.


Stearinet smälte jag i en gammal konservburk som jag ställde i en kastrull med sjudande vatten. Burkarna som jag använde som formar var av plast. Gör ett litet hål i botten av burken och trä sedan vekgarnet igenom. Överst på burken måste man fästa tråden så att den är sträckt - jag knöt den runt en sked. När stearinet är smält är det bara att fylla på i burkarna! Det är en bra idé att bara hälla i pyttelite stearin till att börja med (så att det hinner stelna litegrann), annars rinner det mesta ut genom botten. Första gången jag provade glömde jag att täcka diskbänken med en tidning, det blev lite jobbigt att skrapa bort allt stearin efteråt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...