tisdag 8 mars 2011

Vantar för en novis

Tisdag innebär symöte! Jag tragglar fortfarande på mina rutor som så småningom ska bli en filt, men då det känns lite tjatigt att skriva om det varje tisdag tills den är klar (det lär ju dröja ett tag), så ska jag dela med mig av ett nystartat projekt.

Som jag nämnt tidigare är jag lite rädd för strumpstickor. Kanske för att jag ännu inte gett dem en ärlig chans! Ni som vet, är det svårt? På bokrean beställde jag två böcker, varav den ena heter Sticka småvarmt. Mössor, vantar, benvärmare, muddar och kragar. Boken inleds med lite enklare basmönster och lite längre fram visas varianter på dem. Det känns som att jag ska börja där i början..Nu är ju visserligen snart våren här, men då det ofta envisas med att vara kallt en bit in i april kan man åtminstone behöva ett par tunnare vantar. Det kommer därför bli mitt första projekt! Det som verkar trixigast är det där med tummen..jag har inte riktigt hajat hur man gör än, men jag kanske förstår när jag kommit så långt. Finns det annars nån slags tutorial som på ett extremt pedagogiskt sätt (gärna med bilder) visar hur man gör?

Har också insett att vantmönstret som jag spanat in ska stickas med hålvarvskant, vilket verkar väldigt krångligt för en nybörjare som jag. Har någon ett lätt mönster på tumvantar? Gärna med ca stickor 4. Tips mottages tacksamt!

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Strumpstickor är egentligen inte så mycket svårare än vanliga stickor... Ett vanligt nybörjarbekymmer är dock att det blir "för löst" vid stickbytena. Man måste dra åt maskan efter stickbytet (alltså den första på nästa sticka) lite extra. Då är det inget problem att få en jämn stickning. Apropå enkla vantmönster kommer jag spontant att tänka på Lovikka-vantar. Det var de första vantar jag lärde mig sticka! Sedan har jag stickat många par genom åren. Fast de är förstås lite för varma så här på våren...

    Lycka till med både virkandet och stickandet!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Det är inte svårt med hålvarvskant. Kan du räta och aviga så fixar du det och det blir väldigt fint. Prova på en liten bit får du se. Jag hjälper dig om du behöver tips. Tummen är inte svår men man tycker nog att det är lite klurigt ibörjan. Jag tror du fixar det när du kommit dit. Jag hittar ofta det jag söker på youtube men jag söker oftast på engelska. Titta här tex
    http://www.youtube.com/watch?v=hVxtJdjBt30
    sen kan du söka vidare genom att titta på listan till höger.

    SvaraRadera
  3. hejhej. jag stcikade vantar till denna veckas symöte och det där med tummen fixar du på ett klick. egentligen inget svårt alls, man gör precis som på den övriga vanten fast i lite mindre format. men fråga gärna om du kör fast. lycka till=)

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer med alla andra. Det är inte så svårt, som att sticka med rundsticka. Men Husmorsskolan har en poäng vid bytet av sticka! Sedan är tummen inte svårare än vanten om än lite pilligare. Och det där förslaget med lovikavantar...Kan vara en bra början. Det kommer ju fler vintrar :-)

    SvaraRadera
  5. Strumpstickor är inget att vara rädd för. Det kan ta ett litet tag att få till rätta tekniken, men sen går det av bara farten :)
    Jag håller med att tummar på vantar kan vara ett problem, framförallt är de inte alltid så att beskrivningarna är de bästa.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag provat och det gick faktiskt över förväntan! Har precis kommit till tummen och är lite fundersam över hur jag ska gå tillväga..i mönstret verkar man ha utgått från att man har virkat massor av vantar tidigare. Om jag har fattat rätt ska jag nu sätta av tummaskorna på en tråd eller säkerhetsnål. Ska jag nu sticka resten med tre stickor eller ska jag dela upp dem på fyra? Behöver man öka antalet maskor här? Förvirrad...

    Tack för alla hjälpsamma kommentarer förresten!

    SvaraRadera
  7. Jag har ingen aning om hur man stickar vantar. Du är duktig som ger dig på det tycker jag. De kommer bli hur fina som helst är jag säker på.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...