torsdag 27 december 2012

Sticktips!

Så här i mellandagarna har många extra mycket tid för handarbete och jag tänkte därför ge två tips! Det första handlar om att förenkla varvräkningen när man stickar eller virkar. Jag brukade vanligtvis använda nån liten lapp för att hålla reda på varven, men jag lyckades ofta tappa bort den och frustrationen blev stor. Jag började därför söka efter någon lämplig stick-app. Hittade först en gratisversion, men då den innehöll så mycket reklam så avinstallerades den snabbt igen. Strax därpå prövade jag "Knit Counter" som kostade 7 kr. Den är väl värd pengarna, tycker jag! Med appen kan man lägga in flera olika projekt och dessutom flera olika räknare för varje projekt. Just nu håller jag till exempel på med en Islandströja och där behöver jag räkna antal varv mellan ökningarna, men också antal varv med ökningar. Jag har inte provat alla funktioner än, men tydligen är det möjligt att välja om den ska räkna neråt eller uppåt.

Mitt andra tips är en finfin hemsida om man gillar vintagemönster! Den heter Free Vintage Knitting och där kan man hitta allt ifrån gamla vantmönster till babymönster och damkoftor. Så roligt! Alla mönster är på engelska, så det gäller förstås att man behärskar översättningens konst när det gäller stick- och virkmönster.

Bild lånad från Free Vintage Knitting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...