tisdag 25 december 2012

Islandsvantar

Nu när jag stickat en så fin Islandströja ville jag naturligtvis ha matchande vantar till. Det blev faktiskt ganska mycket garn över efter tröjan - vissa av färgerna användes ju bara i två varv. Tyvärr klantade jag mig lite när jag skulle göra vante nummer två. Jag hade noga skrivit ner antal maskor och tillvägagångssätt, men när jag skulle sticka den andra vanten fick jag för mig att jag skrivit upp fel antal startmaskor. Därför lade jag till fyra maskor med resultatet att vänstervanten blev mycket större... Nu är jag för lat för att göra två vantar till (en liten och en stor), så nu får det vara så. Hursomhelst så kommer mönstret här (för en större vante är det alltså bara att lägga till fyra maskor).


Islandsvante
Garn: Lettlopí
Stickor: 4 och 4,5

Lägg upp 32 maskor med färg 1 och stickor nr 4 och fördela dem på fyra stickor. Sticka resårstickning (1 r, 1 a) i 16 v. Byt till stickor 4,5 och öka fyra maskor, en på varje sticka (innanför första maskan). Sticka 3 varv till med samma färg. Öka 1 maska innanför första m på nästa varv. Totalt har du nu 40 m. Sticka därefter mönster (bilden motsvarar maskorna på en sticka):



Vid det röda strecket på den gula färgen stickas 8 maskor i en avvikande färg på sticka 1 (de sista åtta maskorna på sticka nr 2 för vänster vante). Sätt tillbaka maskorna på stickan och fortsätt som vanligt.

Efter mönstret stickas 8 v med färg 1. Nu ska du börja med minskningar: 1 öhpt i början på sticka nr 1 och 3 samt 2 r tills i slutet på sticka 2 och 4. Gör minskningarna vartannat varv tills 28 m återstår. Minska därefter på samma sätt varje varv tills endast 4 m återstår. Dra garnet genom maskorna och fäst tråden.

När det är dags att sticka tummen plockas den avvikande tråden försiktigt bort och de totalt 16 maskorna fördelas på fyra stickor. Ta upp en extra maska vid "ändarna", så att du totalt har 18 maskor på stickorna (annars blir det hål där). Sticka 16 varv och börja därefter med minskningar: 1 öhpt i början på sticka 1 och 3 samt 2 r tills i slutet på sticka 2 och 4. Fortsätt med minskningar tills endast fyra maskor återstår. Dra garnet genom alla maskorna och fäst tråden.

För att göra diagrammet använde jag mig av Excel. En bra beskrivning av hur man gör hittar du hos Virkaholic.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...