tisdag 4 mars 2014

Min allra första egensydda klänning!

För ungefär en vecka sen skulle jag köra upp till Tjörn och passade då på att svänga in om Stof og Stil i Göteborg. Utanför fanns en skylt med en bild på en klänning som enligt texten skulle vara lättsydd. Väl inne i butiken letade jag upp både mönster och lämpligt tyg. Tyvärr visade det sig senare att jag köpt lite för lite tyg, men jag löste det genom att använda lakansväv inne i fickorna.


Då det var så himla roligt att sy (jag har ju just sytt mitt första alldeles egna plagg helt på egen hand, hurra!) kunde jag inte låta bli att sy ännu en klänning dagen därpå. Jag hade ett par köksgardiner från second hand  och tänkte att det kunde bli en fin klänning av tyget istället. Sagt och gjort! Klipp klipp och sy sy, klar. Det var betydligt enklare andra gången eftersom jag då inte behövde googla alla knepiga termer som jag inte fattade första gången.

Tyvärr blev klänning nummer två inte riktigt lika bra. Jag försökte öka vidden över rumpan lite eftersom jag tyckte att klänning nummer ett hakade upp sig lite där, men det resulterade i konstiga veck i sidorna som jag inte lyckades få bort. Förhoppningsvis är det bara jag som ser det och då gör det ju inte så mycket.

Jag har en tanke om att det kanske skulle gå att använda översta delen av mönstret, men istället göra en klänning som en avskuren under bysten och med mer vidd i kjolen. Det får bli nästa projekt, nu ska jag ge mig ut på tygjakt!

Jag är så fascinerad av att man på bara tre-fyra timmar kan skapa ett helt nytt plagg. När man stickar krävs det ju betydligt fler timmar innan man kan se det färdiga resultatet. I och för sig finns det en charm i det också, det långsamma skapandet som verkligen får ta sin tid!

8 kommentarer:

  1. Å vad fin! Nu blir ju jag också lite sugen på att lära mig sy.

    SvaraRadera
  2. Grattis till ditt första egensydda plagg! Det är kul att klura och försöka ändra mönster så att de passar ännu bättre. Sedan kanske det inte alltid blir bra, men man lär sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns jättekul! Ja, jag kände att jag lärde mig massor bara på detta enkla plagg. Nu ska jag se till att göra ett besök i närmsta tygaffär så snart som möjligt! Det är ju enklare att vara kreativ när man har materialet hemma redan.

      Radera
  3. Så fin den är klänningen, kommer du att sy en massa mera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det kommer jag absolut att sy mer. Jag har till exempel redan sytt en topp med hjälp av klänningsmönstret. Det var bara att kapa nederdelen! :)

      Radera
  4. Duktig du är - blev jätte fin .

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...