söndag 2 mars 2014

Sy ett par pyjamasbyxor!

Jag var i behov av ett par pyjamasbyxor, men kunde verkligen inte hitta några som jag gillade. Därför tog jag saken i egna händer och sydde ett par egna. Flanelltyget hittade jag på Stof & Stil, men det finns säkert i andra tygbutiker också. Många ställen har dock inget "vanligt" flanelltyg med vettigt vuxenmönster, utan bara en massa varianter med björnar, fluffiga moln och rosa och/eller ljusblå figurer.


Jag var lite osäker på hur man gör  för att sy pyjamasbyxor, men det visade sig vara busenkelt. Gör så här:
  1. Leta upp ett par befintliga pyjamasbyxor eller mjukisbyxor i lagom storlek. Vik byxorna på mitten och dra i grenen så att formen syns ordentligt. Obs! Kontrollera noga att midjemåttet inte blir för litet.
  2. Rita sedan av byxbenet på mönsterpapper. När du är klar kan du rita ytterligare en linje 1-2 cm utanför så att du får med lite sömsmån.
  3. Vik tyget dubbelt och placera den långa, raka kanten på mönstret mot vecket. Klipp och upprepa för andra benet.
  4.  Lägg tyget räta mot räta och sy ihop insidan av byxbenen, från ankeln till grenen. Jag använde overlock-söm för att på så sätt slippa zick-zacka innan.
  5. Vänd det ena byxbenet så att rätsidan hamnar utåt och trä sedan in det i det andra benet (det låter jättekonstigt, jag vet, men det klarnar när du väl gjort det). Sy ihop grenen.
  6. Lägg upp byxorna till önskad längd.
  7. Klipp ut en smal remsa, ca 150 cm lång. Vik in kanterna och nåla fast. Sy sedan en raksöm.
  8. Vik in en liten kant längst upp och gör en kanal att trä midjebandet i.
  9. Fäst en säkerhetsnål i midjebandet och trä det genom kanalen i linningen.
  10. Om du istället vill ha resårband i midjan gör du som ovan, men istället för att sy en smal remsa trär du i ett resårband i kanalen. Sy först ihop resårbandet och sedan kanalens öppning.
Om du vill ha en mer utförlig beskrivning med bilder kan du kika in på den här beskrivningen (eng).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...