tisdag 23 september 2014

Ravelry-knarkande

Att sticka efter engelska mönster tyckte jag länge verkade svårt. Tills jag provade! Det var efter att jag hittat mönstret till Clara-koftan. Jag kunde verkligen inte motstå det vackra mönstret och var därför tvungen att lära mig. Tanken var till en början att jag skulle översätta allteftersom mönstret fortskred, men jag insåg ganska snart att det inte var nödvändigt.

Nu har jag också blivit medlem i Ravelry och är helt såld. Tänk så mycket fint man kan hitta! Idag har jag Ravelry-knarkat och vill helst sätta igång med alla projekt på en gång (naturligtvis utan att avsluta mina UFOn...). Samma tjej som utformat Clara-koftan har också gjort en bedårande kofta som hon kallar Siri. Den har ett vackert bladmönster och stickas uppifrån och ned. Troligtvis kan den stickas med Excelana 4ply och känner jag mig själv rätt kommer jag snart att lägga en order hos Majas Manufaktur igen. Frågan är bara vilken färg jag ska använda. Grön kanske? Eller rött, det hade ju varit fint till jul.


Nu är jag snart klar med min blå Clara-kofta. Jag hade precis monterat ärmarna och stickat i några varv när jag insåg att jag hade gjort tokmycket fel. Så retligt! Minskningarna skulle bara göras på rätsidan, men jag hade minskat även på de aviga varven. Till en början övervägde jag att sticka tillbaka, men jag insåg snart att det skulle ta flera timmar. Därför drog jag med bultande hjärta ut hela den långa rundstickan och höll tummarna för att jag skulle lyckas plocka upp alla de tvåhundrasextionånting maskorna.  Jag lyckades! Under tiden som jag korrigerade insåg jag att jag också gjort fel när jag monterade ärmen. Det var nog meningen att jag skulle sticka galet, annars hade ärmen suttit på fel håll. Nu är jag på banan igen och det känns bra att det blir helt rätt.

2 kommentarer:

  1. Jaa jag har velat sticka Siri sen jag såg den. Har dock dragit mig lite för att göra något som kräver koncentration i TV-soffan :P Tror din nya Clara-kofta kommer bli superfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite klurigt att försöka koncentrera sig på två saker samtidigt. Men jag tror och hoppas att Siri-koftan inte är krångligare än Clara-koftan och då ska det nog gå bra :) Nu ska jag bara leta lämpligt garn!

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...