torsdag 25 september 2014

Mormors rullrån

När mormor fyllde år brukade hon alltid bjuda på rullrån och de var så himla goda! Jag hade faktiskt nästan glömt av dem, tills jag frågade mamma om var det där järnet hade tagit vägen. Det visade sig att mamma hade tagit hand om det och hon sa glatt att jag gärna fick låna det. Igår gjorde jag slag i saken!


Det var faktiskt lite som att laga pannkakor – den första blev skitdålig. Den blev svart och fastnade. Med nummer två gick det bättre, men jag var lite för långsam med att rulla ihop den så formen blev sådär. Tredje gången gillt hade jag fått in snitsen och sen gick det som en dans!

Det här bakverket kräver att man har tillgång till ett rullrånsjärn. Har du inget kanske nån släkting har! Annars dyker de upp på loppisar emellanåt, har jag sett. Järnet är platt och läggs direkt på spisplattan, men det finns också nytillverkade som fungerar ungefär som ett våffeljärn. Inuti finns ett inristat mönster som ger rånen dess fina utseende.

Här är receptet som jag använde mig av. Vill man inte ägna hela dagen åt att grädda rullrån kan man med fördel halvera receptet. Om äggen är stora kan man ta två, annars tre små.

RULLRÅN, cirka 30 stycken
250 gram strösocker
5 st ägg
250 gram smör
360 gram mjöl
vaniljsocker efter smak

Smält smöret. Rör smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen ett i taget och rör smeten jämn. Blanda mjöl och vaniljsocker och rör ner blandningen i smeten.

Rånen gräddas ovanpå spisen i ett varmt rånjärn.

Vänd järnet efter någon minut så att rånen gräddas på båda sidor. Rulla rånen omedelbart sedan de tagits ur järnet.

Rånen kan fyllas med grädde och sylt till efterrätt eller ätas som kaffekaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...