fredag 24 oktober 2014

Slånbärssaft

Nu har jag blivit av med min slånbärssaftsoskuld! Jag har hört så mycket gott om just slånbärssaft, men har aldrig hittat några slånbär och har därför inte kunnat prova. När jag äntligen hittade snår var jag osäker på om det faktiskt var slånbär, man vill ju inte gärna råka plocka något giftigt. Efter en bra stunds googlande och efter att ha rådfrågat mamma kunde jag plocka några liter.

Då det ännu inte varit frost i Bohuslän, där jag plockade, lade jag bären i frysen i några dagar.


Proceduren med att göra slånbärssaft är ganska krånglig och jag är faktiskt osäker på om jag kommer att pröva igen. Mycket disk blev det... Här är i alla fall receptet jag använde mig av:

Slånbärssaft, cirka 1 liter

2 liter (ca 1 kg) slånbär
5 dl vatten
6-7 dl (500-600 g) strösocker per liter avrunnen saft
1 rågat kryddmått natriumbensoat/liter saft

Gör så här:

  1. Rensa och skölj bären väl. Om du plockat dem innan de hunnit bli frostnupna kan du ersätta frostnätterna med minst ett dygn i frysen.
  2. Lägg bären i en bunke. Koka upp vattnet och häll det över. Täck bunken och låt den stå till nästa dag. Häll av saften. Koka upp den och häll den över bären. Upprepa detta 2-3 gånger med ett dygns mellanrum. 
  3. Sila saften och mät upp den.
  4. Blanda i sockret och koka upp. Tillsätt konserveringsmedel.
  5. Häll upp saften på väl rengjorda och varma glasflaskor och tillslut dem genast.

1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...