onsdag 29 oktober 2014

Vickevire

När jag var liten läste mamma mycket för mig, även sen jag själv kunde läsa. En figur jag minns att vi läste om tillsammans var lille Vickevire. Mamma hade själv läst böckerna om honom som barn och eftersom hon gillade dem återanvände hon dem till sina barn. När jag fann två böcker om honom på en loppis blev jag så glad att jag var tvungen att köpa dem. Ärligt talat minns jag inte särskilt mycket av vad de handlade om, men det gör ju det å andra sidan roligare att läsa om dem som vuxen!

Del 1 är från 1967 och så här lyder beskrivningen av den:

Vickevire är en liten skojig gubbe med blå mössa, rödprickig tröja, blå byxor och långt skägg. Han är inte större än ett lillfinger, och han är mycket, mycket gammal. Han bor i ett stort hus i stan tillsammans med fem små söta möss i deras musbo. I huset bor en familj med mamma, pappa, tre barn, katten Morrhår, guldfisken Guldskinn och spindeln Silvertråd. Vickevire ställer till rätta för familjen när han tycker det behövs och är en trevlig liten hustomte. Men han råkar ofta illa ut, för han är mycket nyfiken och företagsam. Då hjälper honom hans vänner bland djuren: Knapertand, Stickeben, Brumbas, Silvertråd, ja till och med den odygdiga Vippstjärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...