onsdag 8 oktober 2014

Stickbiblioteket...

...har den senaste tiden utökats med flera titlar! När jag fyllde år passade jag på att önska mig sticklitteratur och fick därför två böcker samt några äldre mönsterhäften. Då jag nyligen lärt mig att sticka efter mönster skrivna på engelska önskade jag mig böckerna A Stitch in Time, vol 2. Vintage patterns 1930-1959 av Susan Crawford samt Top-Down Sweaters av Ann Budd.

Den förstnämnda innehåller inte mindre än 80 stickmönster. En riktig guldgruva alltså! Alla mönster är gamla men bearbetade av författaren. Vill man inte köpa hela boken så finns hennes mönster också till salu på ravelry.


Bok nummer två visar, som namnet antyder, hur tröjor och koftor på olika sätt kan stickas från toppen och ner. Jag har bara hunnit bläddra som hastigast i den, men har förstått att mönstren inte bygger på något särskilt garn. Det är alltså meningen att man ska kunna välja garn, och därmed stickfasthet, och sedan följa mönstret utifrån det. Vid en första anblick verkar det lite klurigt, men jag tror och hoppas att det löser sig när man väl börjar kika på det!


Min syster hade, utöver ett jättefint kakfat av glas som jag tänker visa vid ett annat tillfälle, fyndat äldre stick- och virkhäften. Där fanns en del fint, till exempel ett helt uppslag med mönster på virkade blommor av olika slag samt filtar, grytlappar och dukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...