måndag 15 december 2014

Fikon- och nötbräck

Ännu en sorts julgodis är klart. Den här gången var det fikon- och nötbräck som skulle svängas ihop. Jag avvek lite från originalreceptet och tog lite av varje av det jag hade hemma. Jag började med att skära torkade fikon i små bitar. Sedan hackade jag cashewnötter, valnötter och pistagenötter och lade alltsammans på ett bakplåtspapper. Därefter var det dags att smälta både mörk och ljus mjölkchoklad över vattenbad.


För att få till ett snyggt mönster använde jag en liten sprits och fördelade chokladen över fikonen och nötterna. Sist men inte minst var det dags för den vita chokladen (min favorit!) att smältas och spritsas. När alltsammans stelnat i kylen bröt jag godiset i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...