tisdag 2 december 2014

Gör din egen pepparkaksform!

I helgen jobbade jag på Falkenbergs museum, som numera är ett designmuseum. I söndags hade vi öppet för sista gången det här året och eftersom det var 1:a advent stod det adventspyssel på schemat, närmare bestämt designande av pepparkaksformar.


Det var full rulle hela dagen, men framåt 15-tiden hade det lugnat ner sig och jag hann göra en form till mig själv. Det fick bli en uggla (eller en katt, det beror på hur man dekorerar den...).

För att göra egna formar behöver man följande:

  • Papper och penna
  • Snöre/garn/måttband
  • Metallband med hål (säljs på byggvaruhus)
  • Tång
  • Popnitar
  • Popnittång
  • Hammare

Gör så här:

  1. Börja med att rita den form du vill göra. Tänk på att inte göra för fina detaljer, då de är svåra att forma med metallbandet. Dessutom bränns små delar lättare i ugnen.
  2. Ta fram snöre, garn eller måttband och mät hur lång bit metallband du kommer att behöva. Obs! Tänk på att ta ett par centimeter extra så att du kan skarva när du ska sätta ihop formen.
  3. Forma, med hjälp av en tång, metallbandet efter den ritade mallen.
  4. Använd popnittången för att sätta ihop formen. Det blir snyggast om du håller tången från insidan. Om du vill kan du banka till de utstickande "plupparna" med en hammare.


 

1 kommentar:

  1. Vilken kul idé! Jag har en hel rulle med sånt där band som ligger och väntar i skåpet.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...