torsdag 17 september 2015

Lettisk fläta

För ett tag sen lärde jag mig att göra lettiska flätor, jag tror att det var i samband med att jag köpte boken Vantar för alla årstider (som kommit ut i nytryck). Precis som innan jag lärt mig att sticka flätor hade jag en uppfattning om att det var svårt. Visst är det en aning pilligt, men absolut inte svårt! Det finns bra instruktionsvideor på youtube som hjälper en att förstå hur man ska göra.

Första projektet med lettiska flätor blev ett par vantar i det isländska garnet Lett Lopi. Tyvärr hade jag inte räknat med att vanten skulle bli mindre på grund av flätorna så de blev en aning tajta precis vid öppningen.

                                   

I väntan på lämplig ägare lade jag dem i min presentlåda. När en kollega, som älskar blått, skulle sluta plockade jag fram vantarna som blev en uppskattad present. Roligt! Efteråt fick jag höra att hennes sambo inte trodde på att jag stickat dem själv. Jag antar att det är ett gott betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...