lördag 15 oktober 2011

Självporträtt

Just nu går jag en fotokurs för digitala systemkameror. Jag tänkte att det ju är onödigt att bara fota i det automatiska läget när man har köpt en kamera med massa finesser. Sedan jag började för några veckor sedan har jag faktiskt lärt mig en hel del och kan faktiskt ställa in en hel massa saker! Det ska i och för sig erkännas att jag inte alltid har koll på vad jag håller på med, men med lite övning så blir det bättre och bättre. När det gäller fotografering är ju det bästa att bara öva, öva och öva.


För en tid sedan fick jag ett äldre stativ av min pappa. Det passade utmärkt och i veckan passade jag på att testa det. Då jag inte hade någon fin profilbild beslöt jag mig för att ta en egen. Bor man själv är det ganska svårt att få till ett snyggt självporträtt utan att få med en hel arm på fotot...Därför riggade jag upp stativet och satte på självutlösaren för att sedan rusa till soffan för att anstränga mig att se så där naturligt avslappnad ut med stickorna i händerna. Det lyckades! Visserligen tog jag jättemånga foton innan jag fick till ett som jag verkligen blev nöjd med, men det var det helt klart värt.

Ett tips som jag nyligen lärt mig är att använda blixt även när man är utomhus (eller när man tror att det inte behövs). Då försvinner nämligen fula skuggor som annars kan uppstå i ansiktet.

1 kommentar:

  1. Låter som mig :-D Har en bra kamera men är lite för lat för att lära mig att inte bara använda auto, men jobbar på det! Jättefint foto!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...