måndag 17 oktober 2011

Värmade höstsoppa

Itorsdags hade jag ett par vänner på besök. Då det var riktigt ruggigt höstväder ute passade jag på att laga en värmande höstsoppa. Receptet hittade jag i Svenska dagbladet, men man hittar det även på Tasteline. Förutom att den är väldigt god och mättande är det bästa med den att den går så snabbt och lätt att laga. Jag lade i en paprika också, även om det inte fanns med i ursprungsreceptet.

Jag passade också på att köpa ett slags irakiskt tunnbröd som kallas Tannour (säljs bland annat på Willys). Det var väldigt smaskigt till, så det rekommenderas verkligen!

Soppan räcker till 3-4 personer och tar ungefär 20 min att tillaga.

Du behöver:
400 g nötfärs
1 msk smör
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 liten chilifrukt (ex. spansk peppar)
1 l kalvbuljong
1 dl crème fraiche
1 burk röda bönor (kokta)
1 paprika
Salt & peppar
Pressad citron

Bild lånad från Tasteline

Gör så här:
1. Fräs köttfärsen i smör i en stekgryta tills den smular sig. Tillsätt lök, vitlök och chili och fräs ytterligare en stund.
2. Häll på buljong och crème fraiche och sjud under lock 5-10 minuter. Rör ner bönorna.
3. Smaka av med salt, peppar och någon msk pressad citron.
4. Droppa över lite olivolja och klipp lite krasse över den varma soppan. Servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...