lördag 19 november 2011

Saffransskorpor

Då jag är en person som älskar att baka men inte äter så mycket kakor själv är det bra med kakor som blir fina som gå-bort-present. Ett bra exempel på det är saffransskorpor. De blir himmelskt goda och alldeles lagom stora för att man ska kunna unna sig två.

Receptet är detsamma som förra året, det vill säga det jag hittade hos Linnéas Skafferi. För säkerhets skull gjorde jag dubbel sats - jag vet ju att de brukar gå åt! För att variera mig lite gjorde jag utformningen på två olika sätt. I receptet står det att man ska breda ut två längder som gräddas i ugnen för att sedan skäras i skivor. Så gjorde jag med hälften av degen. Av resten gjorde jag små bollar som delades på mitten när den första gräddningen var avklarad. Tyvärr måste jag erkänna att det där med längder nog funkade bäst..men det kunde jag ju inte veta förrän jag provat!

Det fina med det här receptet är förresten att allting blandas i en kastrull, vilket medför väldigt lite disk. Toppen tycker jag som inte har diskning som favoritsysselsättning!

I år blir det nog inga lussekatter för min del..jag har nämligen kvar några från förra årets bak i frysen. Men några kanelkäppar ska jag nog svänga ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...