tisdag 6 november 2012

Symötestisdag - Basmönster på pulsvärmare

De senaste åren har jag försett mig själv med ganska många pulsvärmare av olika slag. Då jag alltid tyckt att det är lite trist att sticka helsvarta saker har jag inte gjort några svarta, men den senaste tiden har jag verkligen saknat ett par. Därför gjorde jag slag i saken och stickade ett par helsvarta. När jag skulle börja leta mönster hittade jag inget som passade mitt garn och mina stickor, så jag bestämde mig för att designa ett eget vilket inte visade sig så svårt. Självklart delar jag med mig - så varsågoda, ett gratis basmönster på pulsvärmare! Om man vill piffa till dem lite kan man säkert brodera på dem, men det avstår jag ifrån.


Lägg upp 36 maskor på stickor 3,5 och fördela dem jämnt på fyra strumpstickor. Sticka *1 rätt varv, 1 avigt varv*, upprepa *-* en gång. Sticka därefter slätstickning tills arbetet mäter 9-11 cm (det beror på hur långt upp på handleden du vill ha mudden). Börja nu med ökningarna för tumkilen: vartannat varv ökas enligt följande: öka en maska på andra stickans sista maska och en maska på tredje stickans första maska. Upprepa tills du har 14 extramaskor (14 varv). Maska av de sista sju maskorna på andra stickan och de första sju maskorna på tredje stickan. Fortsätt sedan att sticka slätstickning runt på de maskor som finns kvar (så att det nu bildas ett hål för tummen). Sticka 5 varv slätstickning. Sticka sedan *1 varv rätt, 1 varv avigt*, upprepa *-* en gång. Sticka ett rätt varv och maska sedan av.

Sticka en likadan (det görs ingen skillnad på höger och vänster).

6 kommentarer:

  1. Fina! Och jag tackar för mönstret, någongång när tiden räcker till så ska jag sticka mej ett par :-)

    SvaraRadera
  2. De verkar snygga. Tack för beskrivningen! Kanske försöker sticka ett par.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig. Jag har själv letat mönster. Vill sticka i ylle och tova. Får se hur det går.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för mönstret! Jag blev osäker hur jag ska tolka ökningen för tumhålet. Om jag förstår rätt måste det ju bli 7 maskor mer på sticka 2 och 3, alltså totalt en ökning på 14 maskor. Så långt är jag med. Men eftersom jag ökar 2 maskor på vartannat helt varv så kan ju ökningen sträcka sig över 14 varv, inte 28? Eller tänker jag helt fel? Hursomhelst ser det bra ut efter mina 14 varv med ökning så jag testar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där! Du har helt rätt, ökningarna sker bara på 14 varv. Tack för att du är uppmärksam! Jag ska genast ändra i mönstret.

      Radera
  5. Tack!de här blir jättefina. Bra mönster!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...