torsdag 21 februari 2013

Barnförkläde av vaxduk

Snart fyller min brorsdotter tre år. Stora tjejen! Då jag själv gillar att baka så tänker jag ge henne ett förkläde som jag sytt av en vaxduk. Det var väldigt svårt att hitta nåt snyggt tyg som inte kostade över 200 kr/meter, men till slut fann jag ett storblommigt.


Då jag inte hade så stor koll på hur stor man är som 3-åring fick jag använda en storlekstabell och sedan rita upp direkt på tyget med ett vuxenförkläde som mall. Det funkade fint! Lyckades i och för sig klippa till alldeles för stort först, men det det var bara att justera genom att klippa bort en bit.



När jag väl klippt ut formen var det bara att sy på snedslå runt om hela kreationen. Plättlätt! Fast jag lyckades ändå göra fel några gånger innan det blev rätt...Jag tyckte att jag mätte så noga, men när jag nålat fast allt så var det ändå fel. Dessutom lyckades jag sno bandet runt halsen, så när jag trodde att jag var klar fick jag sprätta upp igen. Gör om gör rätt! Jag antar att det är sånt man lär sig av...

Eftersom tyget var så brett blev det mycket över. Kanske blir det fler förkläden en annan dag, det återstår att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...