lördag 23 november 2013

Sagan om snöflingorna

Den här fina läseboken hittade jag på Kupan i Falkenberg för en ynka tia. Egentligen tänkte jag klippa ut illustrationerna för att använda dem vid bland annat julkortstillverkning, men när jag kom hem och bläddrade i den ångrade jag mig. En så fin bok kan man ju inte klippa sönder! Nu har jag istället kopierat några av dem mer juliga motiven. På så sätt kan jag ju dessutom använda dem flera gånger.


En av favoritsagorna i boken blev genast Sagan om snöflingorna:
De bolstrar ängla-barnen har i sin lilla säng,
de stoppas ej med tagel eller dun
men med små vita blommor från sommarns gröna äng
och åkerns många lätta tistel-fjun.

När sen den kalla vintern gör jorden mörk och grå,
då får små änglabarnen bestyr.
De skakar sina bolstrar, och vita blommor små
och mjuka fjun långt ner på jorden yr.

Men tar du dem  i handen de genast smälter ner
och rinner undan och försvinner i en hast.
De är som själva sagan – något vackert som man ser
som ingen, ingen nånsin håller fast.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...