torsdag 26 juni 2014

Jordgubbs- och flädersaft

Veckan innan midsommar plockade mamma och jag jordgubbar. Jag har tidigare gjort sylt, men då det inte är någon strykande åtgång på det prövade jag att göra saft istället. Vanlig jordgubbssaft är ju visserligen god, men jag ville pröva något nytt och därför bestämde jag mig för att blanda ut den med fläder. Jag tycker inte om när saften är för söt och därför innehåller mitt recept inte så mycket socker.


1 kg jordgubbar
Ca 25 klasar fläderblommor
2 liter vatten
2 citroner
30 gram citronsyra
9 dl socker
2 krm natriumbensoat

  1. Skölj fläderblommorna noggrant. Om du vill kan du lägga dem en stund i lättsaltat vatten – då kryper eventuella småkryp ut. Mosa jordgubbarna med en stavmixer. Skär citronerna i tunna skivor.
  2. Varva fläderblommorna, de mosade jordgubbarna och citronskivorna i en stor rostfri skål eller en gryta. Tillsätt också citronsyran.
  3. Koka upp vattnet och rör i sockret under omrörning, tills det lösts upp. Tillsätt natriumbensoat i lite av den varma lagen och häll sedan tillbaka det.
  4. Häll sockerblandningen över fläder-, citron- och jordgubbsblandningen.
  5. Täck över och låt stå kallt i tre dagar.
  6. Sila av saften genom en silduk.
  7. Tappa upp på väl rengjorda flaskor. Tänk på att den inte håller så länge i kylskåp. Om du vill kan du istället hälla upp på petflaskor och lägga i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...