söndag 5 oktober 2014

Armband av kastanjer

På fredag ska jag jobba med en smyckeworkshop med tema återbruk. På vägen hem från förmiddagens träningsrunda passerade jag ett kastanjeträd och fick plötsligt en så fin idé – varför inte göra smycken av kastanjer? De är ju vackra att se på och inte särskilt svåra att göra hål i. Det första försöket fick bli ett armband. Jag plockade därför några kastanjer och letade upp en grov ståltråd. Därefter var det bara att göra hål i kastanjerna, en efter en, med en syl. Det gällde att vara försiktig så att de inte sprack!


När ståltråden hade täckts av lagom många kastanjer böjde jag in ändarna med en tång. Den ena änden är sluten som en ögla medan den andra har en liten öppning så att den kan hakas fast i den första öglan.

Naturligtvis går det bra att använda vanligt elastiskt snöre istället för grov ståltråd. Då är det enklast att använda en stoppnål så att snöret går lätt att trä igenom kastanjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...