måndag 24 november 2014

Varde ljus!

För nästan precis en vecka sen var det dags för årets ljusstöpning. Mamma och hennes grannar brukar ha som tradition att stöpa i grannens tvättstuga och då brukar jag få hänga på. Tanterna brukar påpeka att "det är så bra med en ungdom som kan krypa på golvet och klippa av tipparna!".


I år skedde inte ljusstöpningen i Gunnels tvättstuga, utan i Ljungbys kyrkstuga eftersom vi slog ihop vår ljusstöpning med en aktivitet för daglediga. Klockan 10 samlades vi för att rigga de sista förberedelserna (de hade varit där en vecka tidigare och knutit vekar, så det var redan klart). Klockan 13 kom de daglediga och ljusstöpningen var i full gång några minuter senare. Tanterna turades om att fråga vems tur det var att doppa och jag fnissade lite inombords... När alla tanter (och den enda mannen) hade gått var det vår tur att göra ljus. Det blev en lång dag och vi var inte klara förrän kl. 22. Puh!

18 ljus, 5 korta ljus till mitt änglaspel samt en ljuskrona fick jag med mig hem. Vanligtvis brukar vi göra ljuskronor genom att knyta fast vekar (och eventuellt lite spets) på ett hönsnät som vi format till en ring, men då jag inte hade tillgång till det prövade jag att rulla lite tidningspapper istället. Det blev, som ni ser, jättebra! När jag tänder den gäller det bara att vara extra försiktig så att det inte börjar brinna mitt i julefriden.


Som ni ser är ljusen inte helt raka, men det är ju det som är charmen med hemmagjorda saker! Vanligtvis brukar man behöva karva lite  på "tipparna" men turligt nog behövdes inte det alls på den här.

Några dagar innan jul ska sätta den på soffbordet och pynta till ljuskronan med lite växtlighet, har jag tänkt. Hur är det med Lummer, är den fridlyst i Halland? Ljuskronan ska sedan tändas kvällen innan julafton. Då ska Martin och jag äta julskinkesmörgås och spela Bingolotto. Mysigt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...