torsdag 27 november 2014

Veckans loppisfynd

Så här års poppar det upp julmarknader lite här och var, även i second hand-butikerna. Gårdagens besök på Brohjälpen i Falkenberg resulterade i två fynd, en tomte för 10 kronor och ett uppläggningsfat för 25 kr.


Tomten behövde jag egentligen inte, men den var så söt och verkade kalla på mig från sin plats på golvet... Egentligen tycker jag att det är på tok för tidigt att plocka fram tomtar redan till 1:a advent (hemma gjorde vi alltid det dagen innan julafton, lyssnandes på ett gammalt julkassettband som min morfar spelat in) men då jag inte orkar bära ner den här i förrådet innan det är dags får han stå där tills  de andra tomtarna tittar fram.


Fatet har jag kikat på flera gånger innan, men har tänkt att det nog inte passar med mitt övriga porslin. Efter lite funderande kom jag dock på att jag ju faktiskt mestadels har vitt matporslin och att det kommer bli fantastiskt fint till det. Dessutom såg jag för mig hur fint det skulle bli på ett julbord med till exempel prinskorv och köttbullar på.

Fatet heter Senora och enligt Gustavsberg är det tillverkat någon gång mellan 1913 och 1936.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...