onsdag 2 december 2015

Kalligrafi


I höst/vinter går mamma och jag en kurs i kalligrafi. Jag har ganska ful handstil och därför tänkte jag att kalligrafi kunde vara kul att lära sig – då skriver man ju efter en given mall och det ligger mer konstnärlig känsla i det än en handstil.

Under de första kurstillfällena fick vi lära oss grundstilen Humanistantikva som är viktigaste milstolpen i skriftens utveckling. Vi började med majuskler (stora bokstäver) och övergick så småningom till minuskler (små bokstäver). 


Förra gången var det så äntligen dags att lära sig nåt alldeles nytt, just som vi tyckte att vi blivit duktiga på Humanistantikvan. Till en början var det svårt med ett nytt typsnitt men eftersom grunderna satt nånstans i handen var det förhållandevis enkelt ändå. Den nya stilen heter Uncial och började skrivas på 200-300-talet e. Kr. På den tiden skrevs den med gåspenna, det kan inte ha varit lätt!


Jag fick faktiskt användning för mina nya kunskaper när jag skulle slå in julklappar idag. På etiketterna fick jag öva både på att skriva vackert och att placera texten på rätt ställe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...